Za nami Dzień Wszystkich Świętych, trochę inny w tym roku, jak wiele innych tegorocznych wydarzeń. W tradycji żydowskiej nie ma bezpośredniego odpowiednika naszych Zaduszek, czy uroczystości Wszystkich Świętych, kiedy to zbiorowo odwiedza się groby bliskich.
W judaizmie pamięć zmarłego czci się przede wszystkim w dniu rocznicy jego śmierci, nazywanym Jorcait. Jorcait dotyczy zmarłych z najbliższej rodziny, czyli rodziców, małżonków, dzieci i rodzeństwa.
Podczas tego święta przez całą dobę, tradycyjnie od zachodu słońca w dniu poprzedzającym rocznicę śmierci, pali się święcę w domu lub w Synagodze, ale także na cmentarzu. Odwiedza grób zmarłego oraz uczestniczy w nabożeństwie, podczas którego odmawiany jest Kadisz.
Czy Kadisz to modlitwa za Zamarłych?
Kadisz mimo, że powszechnie się tak uważa, nie jest modlitwą za zmarłych, a modlitwą wysławiającą „Imię Boga”. Jest to jedna z najważniejszych modlitw w judaizmie będąca składnikiem wszelkich żydowskich modłów zbiorowych.
Modlitwa wysławiająca Imię Boże, wyraża poddanie się woli Boga oraz wzywa do rychłego i wyczekiwanego nadejścia Mesjasza i Królestwa Bożego. Uczy ona, że nawet w tak smutnym i ciężkim dniu próby, jak śmierć kogoś bliskiego, należy pamiętać o jego uświęcaniu.
Minjan i syn
Odmawianie Kadiszu wymaga obecności minjanu, czyli 10 dorosłych pod względem religijnym mężczyzn. Dlatego podczas żałoby, przez pierwszych siedem dni, zwanych Sziwa, należy odwiedzać żałobników, zapewnić im opiekę, łącznie z dostarczaniem i zapewnieniem posiłków i umożliwić, dzięki obecności minjanu odmawianie Kadiszu. Żałobnicy są zwolnieni z wszelkich czynności związanych z pogrzebem, którymi w ich imieniu zajmuje się Bractwo Pogrzebowe, zwane Chewra Kadisza.
Kadisz zazwyczaj odmawia mężczyzna, dlatego tak ważne w judaizmie jest posiadanie syna, który po śmierci rodziców, będzie mógł odmówić modlitwę. Z zasady poza żałobnikiem Kadisz odmawia kantor.
Jizkor, czyli pamiętaj!
Bezpośrednia modlitwa za zmarłych nazywa się Jizkor „Pamiętaj” i jest odmawiana w Synagodze 4 razy w roku – w najważniejsze żydowskie święta takie jak: Jom Kipur – Dzień Pojednania, ostatni dzień Sukot, czyli Święto Szałasów, w Pesach i Szawout, czyli Święto Tygodni.
Zwyczaje i obrzędy pogrzebowe, mają bardzo bogatą symbolikę w judaizmie. No, ale to już chyba nas nie dziwi 🙂
Nienaruszalność cmentarza
Cmentarz – obok mykwy i Synagogi – należy do najważniejszych obiektów każdej społeczności żydowskiej. Jest miejscem, w którym ciała zmarłych mają oczekiwać nadejścia Mesjasza. Dlatego tak ważna jest zasada nienaruszalności grobu. W odróżnieniu od cmentarzy innych wyznań, gdzie po upływie jakiegoś określonego czasu, dopuszcza się rozkopanie grobu, usunięcie szczątków i złożenia w tym miejscu kolejnych zwłok, żydowski grób nie może być otwierany.
Bo jak mówi Talmud:
„Zabrania się przenoszenia zmarłych i kości ich z miejsca, w którym spoczywają”.
Dom Życia czy Śmierci?
Sam cmentarz, w języku hebrajskim jest nazywany „bejt kwarot” (Dom Grobów), „bejt chaim” (Dom Życia), „bejt olam” (Dom Wieczności), a także czasami „bejt awot” (Dom Ojców).
Zapraszamy też na nasz spacer po Cmentarzu Żydowskim, pełnym mistyki i symboliki!
W języku polskim funkcjonuje słowo „kirkut”. Określenie jest prawdopodobnie wynikiem spolszczenia niemieckiego słowa Kirchhof, oznaczającego dziedziniec lub cmentarz przykościelny.